Kebanyakan murid-murid, pelajar dan penuntut juga mendapat kejayaan dengan cemerlang. Apa yang telah dilakukan mereka adalah bertentangan dengan unsur-unsur yang menyebabkan kegagalan. Teruskan bacaan anda sambil mengingati unsur-unsur kegagalan tadi.
Berminat untuk belajar dan menghasilkan ilmu baru dalam kajian.
Bersedia ke sekolah, instituisi pendidikan.
Memiliki sistem waktu yang berkesan/jadual.
Pemilihan tempat bersesuaian semasa proses pembelajaran.
Kemahiran munulis nota yang baik.
Kemahiran membaca yang baik.
Penggunaan perpustakaan yang maksimum.
Menulis dengan baik, menta’bir ayat dengan kefahaman yang seiring
kemahiran mengingat.
Penyediaan soalan-soalan membina kefahaman proses pembelajaran.
Berkemahiran menyediakan soalan-soalan membina, menta’bir jawapan mengikut
kehendak soalan.
Menggunakan pemangkin ingatan.
Kemahiran menggunakan pelbagai gaya bahasa ketika mebaca untuk penghayatan
pembelajaran.
Boleh mengurus kehidupan tanpa tekanan (kewangan / sosial ).
Tidak mengikut rakan / budaya tidak seiring dengan kehidupan pelajar.
Persekitaran bersesuaian dengan emosi seorang pelajar dan penuntut.
Istiqamah dan berdisiplin.
No comments:
Post a Comment